Юнацька велосипедна Ліга

Фестиваль-конкурс "Молодь обирає здоров'я"

Музей історії ПДЮ Ізмаїла

Музей Дунайської флотилії

Шаховий фестиваль "Кубок Дунаю"

Велотуристи ПДЮ вивчали Різдвяний обряд «Мошул»Життєдайним джерелом духовності, моральності та культури молоді є любов до рідного краю, глибока шана до віковічних традицій свого народу.

Краєзнавчий рух у Бессарабії морально збагачує та звеличує людину, служить своєрідним містком, що єднає покоління минулі з поколіннями прийдешніми. Шана до традицій давньої культури та славного минулого, є запорукою майбутнього.

Вихованці велогуртків «Старт шосе» та «Золоті колеса» ПДЮ в рамках Всеукраїнської краєзнавчої експедиції «Моя Батьківщина - Україна» пророверували 80 км, щоб відвідати Різдвяний обряд «Мошул», в с.Орлівка, Ренійського району (25 грудня 2019 року).

Обряд «Мошул» відбувається в рамках фестивалю фольклорних зимових обрядів «Флоріле далбе». Для велогуртківців й одночасно юнкорів Ізмаїльського юнацького журналу «Хвилю тримай» Палацу дітей та юнацтва – чудова нагода дізнатися більше про етно-культуру та традиції народів, що населяють Бессарабський край, поліпшити свої вміння фіксувати факти та спостереження у вигляді фотографій та відео матеріалів, записів тощо. Потім опрацювати цей фактографічний матеріал у вигляді заміток, статей та дискусій у коментарях на сайті «Хвилю тримай» ПДЮ.

Перебуваючи на Різдвяному обряді «Мошул» ми вивчали колорит старовинного різдвяного обряду, що зберігся в селі з незапам’ятних часів і з’єднав в собі язичницькі та християнські мотиви. Обряд «Мошул» є притаманним тільки для села Орлівка, Ренійського району. Являє собою різдвяний обряд колядування, неповторний по своїй природі. Для спільноти ця дата видатна, подивитись на обряд приїжджають гості з Ренійського району та сусідніх країн: Молодови та Румунії.

Село умовно ділиться на дві частини «Кятре» та «Педурє», в кожній з яких в ніч з 24 на 25 грудня хлопці колядують. Хлопцям треба з точністю до кожної деталі відтворити обряд предків.

Готуються атрибути: маска Мошула, яка виготовлена з кролячих та козячих шкур, прикрашених шкіряними ремінцями, кінським волосом, вовняними нитками, бобами. Образ «Мошул» – центральна і найбільш яскрава фігура свята. Над головою у Мошул – німб з квітів і стрічок. На поясі головного персонажа укріпляють чотири дзвона, які можна побачити на шиях у биків.

Всі парубки вдягнені у військову форму: одна частина села – у камуфляж десантників, друга - моряків. Таким чином, є дві команди, на чолі яких стоїть свій Мошул.

Кожна з двох «армій» ділиться на дві групи: чата маре (велика група) та чата Мошул (група Мошула). Їм належить за ніч побувати в усіх дворах. Щоб встигнути, колядники вимушені пересуватися бігом.

І ось нарешті почувся барабанний бій та звуки кларнету – саме ці два інструменти постійно супроводжують діючих осіб. Це значить, що ось ось прибуде «чата маре», яка пісне співами звістить про радісну новину – народився Ісус Христос. Така ж «чата маре» дасть знати про прибуття «Мошула».

Заходячи в будинок, де є не заміжні дівчини, господарі дають колядникам калач, який символізує здійснення бажання дівчини вийти заміж у наступному році. Команди збирають калачі на одну довгу палку. Задача перша: треба перевершити «конкуруючу фірму», яка колядує на другій половині села, по кількості зібраних калачів.

Хлопець, який заходить колядувати до своєї нареченої, після обряду затримується у своєї обраниці, де вона прикріпляє до його головного убору весільну квітку, що символізує її кохання до обранця.

І ось у дворі з’являється «Мошул» у супроводженні другої «роти». «Мошул» відкидаючи корпус назад, активно рухає стегна, від чого дзвенять всі його дзвони. Тим часом його воїни несамовито б’ють по землі півметровими «Мачуками» – дубинами з туго зв’язаної рогози. Мачуками молотять не тільки у дворах, але й по всьому шляху слідування – по дорогах та тротуарах, проганяючи з села «нечисту силу».

Мошули під звуки вже подвоєного ансамблю поступово сходяться у центрі села. Навколо масок у хороводі стрімко несуться, танцюючи несамовито, з останніх сил. Нарешті два хороводи з`єднаються в один великий, і Мошули у дикому, доісторичному танці сходяться один з одним.

Головні герої свята - добрі суперники. Предводителів підіймають на плечі, притримуючи за голені, і Мошули на очах у всього народу подають один одному дари.

Після цього починається кульмінаційне дійство – змагання, сутичка, битва. Найсильніша «армія» визначається перештовхуванням. Колядуючі групи знов підіймають своїх предводителів догори, мов прапори, і армія навалюється на армію. Починається шалена тиснява, з останніх сил. Жителі села голосно вболівають – кожен за своїх. Але ось один з Мошулів втратив рівновагу і скинутий. Сторона, що перемогла радіє!

Тим не менше, обидва Мошула тиснуть руки, обіймаються, і обидві команди вирушають до сільського голови, щоб йому заколядувати. Всі щасливі та задоволені. Завершальний етап – Мошули кидають у натовп паляниці – розділяють з громадою здобуте за ніч.

Армії-переможниці у той самий час вручається стриножений живий баранчик. Молоді люди негайно направляються в дім, де живе Мошул-переможець, забивають баранчика та готують з нього каварму: тушковане у величезному казані м`ясо, добряче приправлене червоним пекучим перцем – ардеєм.

Свято завершується. Люди розходяться по домівках, щоб продовжити святкування Різдва у родинному колі. Майдан порожніє (після такого натовпу він лишається напрочуд чистим – свої вдома не смітять).

Сама велоподорож Ізмаїл-Орлівка-Ізмаїл була для нас дуже цікавою. Такі велоподорожі на великі відстані сприяють фізичному загартуванню, поліпшують здоров’я, виховують лідерські якості. Водночас у велопохода ми пізнаємо історію рідного краю, витоки національної культури, свій родовід, знайомимося з пам’ятками природи та культури.

У найближчих планах велогуртківців ПДЮ здійснити велоекскурсії та велобревети у Виноградівку, Рені та Кубей.

З кожним роком нас – велосимпатиків стає більше. Велорух в Ізмаїлі стає популярним і престижним. Десятки юних ізмаїльців підримують найекологічніший транспорт – велосипед. Запрошуємо школярів віком від 12 років долучатися у групи велотуристів. В нас є група початківців, відвідуючи її, ви отримаєте багато задоволення від тренувань та набутого фізичного й морального гарту, що проявляться вже після першої, далекої по відстані, веломандрівки!

Заняття велогруп триватиме й у зимовий час: це піші походи, лижні й ковзанярські змагання та заняття ЗФП (загальнофізичною підготовкою).

Щонеділі відбуваються 15 хвилинні консультаційні зустрічі з юними велопочатківцями та їх батьками – на них можна отримати відповіді на будь-які запитання про велотуризм, велоспорт, велоекспедиції краєзнавчого змісту. Місце зустрічі біля пам’ятника Тучкову о 12 годині.

Владислава НОВАК,
юнкор «Хвилю Тримай», лауреат фестивалю журналістики «Прес весна-2018»,
велогрупа «Старт шосе»,
чемпіонка Ізмаїла з велоспорту-2019 серед юнок

Велотуристи ПДЮ вивчали Різдвяний обряд «Мошул»

Велотуристи ПДЮ вивчали Різдвяний обряд «Мошул»

Велотуристи ПДЮ вивчали Різдвяний обряд «Мошул»

Велотуристи ПДЮ вивчали Різдвяний обряд «Мошул»

Велотуристи ПДЮ вивчали Різдвяний обряд «Мошул»

Велотуристи ПДЮ вивчали Різдвяний обряд «Мошул»

Велотуристи ПДЮ вивчали Різдвяний обряд «Мошул»

Велотуристи ПДЮ вивчали Різдвяний обряд «Мошул»

Велотуристи ПДЮ вивчали Різдвяний обряд «Мошул»

Велотуристи ПДЮ вивчали Різдвяний обряд «Мошул»

Велотуристи ПДЮ вивчали Різдвяний обряд «Мошул»

Велотуристи ПДЮ вивчали Різдвяний обряд «Мошул»

Велотуристи ПДЮ вивчали Різдвяний обряд «Мошул»

Додати коментар

Поділитися

Наша сторінка

Останні коментарі

Проект з розвитку велоруху в Ізмаїлі 

Форма входу

Зареєструйтесь, будь-ласка, і зможете скористатись усіма перевагами сайту та форуму.

Офіційно

Андрій АбрамченкоАндрій Абрамченко – міський Голова Ізмаїла: «Розуміючи відповідальність за майбутнє підростаючого покоління, ми зобов'язані дати нашим дітям якісне і повноцінне дозвілля, навчити здоровому способу життя, допомогти реалізувати себе у навчанні, спорті, мистецтві, виховувати їх на прикладах високої моральності й патріотизму».
Детальніше >>>

Національна дитяча "гаряча лінія"

Національна дитяча «гаряча лінія»

Онлайн

На сайті один гість та відсутні користувачі

Статистика

Відвідувачі
1097
Статті
1457
Перегляди статей
1402474
Scroll to top